Pierwsze przeprawy przez Narew w Zegrzu powstały już w XIV wieku. Miasto była wtedy znaczącą osadą handlową. W XV wieku powstały tutaj pierwsze fortyfikacje. W XIX w Rosjanie wybudowali pierwszy most w 1894 roku. Był on drewniany i służył twierdzy tylko do czasu wybudowania stałej przeprawy.

W 1897 roku Rosjanie wybudowali na Narwi dwa mosty. Północny miał początkowo być mostem kolejowym na linii do Różana. Ostatecznie był to most drogowy z torami kolejki wąskotorowej i charakterystycznymi betonowymi wartowniami na obu przyczółkach. Służył wyłącznie załodze twierdzy. Południowy most został zaprojektowany przez przyszłego twórcę mostu Poniatowskiego w Warszawie - inż. Mieczysława Marszewskiego. Był to stalowy most kratownicowy, podobnie jak warszawski most Kierbedzia. Obie przeprawy zostały wysadzone w powietrze 6 sierpnia 1915 roku przez wycofujące się wojska rosyjskie.

W czasie I Wojny Światowej Niemcy wybudowali na Narwi własny most. Powstał on w 1915 roku i przetrwał aż do roku 1931. Przeprawa w całości zrobiona została z drewna miejscami wzmocnionego blachą. Dodatkowo istniały na niej szyny kolejki wąskotorowej.

W 1931 roku drewniany niemiecki most został rozebrany. Tuż obok, po jego południowej stronie, powstał charakterystyczny stalowy most z czterema łukami. Jego budowę rozpoczęto w 1924 roku. We wrześniu 1939 roku polscy żołnierze broniący przeprawy przez Narew wysadzili dwa przęsła mostu. Został on odbudowany po wojnie i oddano go do użytku w 1947 roku. Most przetrwał 72 lata i w 2003 roku został rozebrany. Początkowo miał zostać wyremontowany, ale jego stan techniczny na to nie pozwalał.

W trakcie II Wojny Światowej niemieccy okupanci wykorzystali pozostałości rosyjskiego mostu (z betonowymi wartowniami) do utworzenia tymczasowej, drewnianej przeprawy.

Najnowsza przeprawa przez Narew składa się z dwóch identycznych mostów. Zachodni został oddany do użytku w 2003 roku. W trakcie jego budowy odkryto pozostałości niemieckiego drewnianego mostu z czasów I Wojny Światowej, na miejscu którego stoi. Natomiast przeprawa wschodnia stanęła w miejscu charakterystycznego mostu łukowego z 1931 roku.

Mosty w Zegrzu;
fot.1,2,3 rosyjski most kratownicowy z 1897 roku;
fot.4,5 polski most z 1931 roku;
fot.6,7 ćwiczenia 2 Batalionu Mostów Kolejowych, rok 1936;
fot.8,9,10,11 most w trakcie II wojny, w tle tymczasowy, niemiecki most łyżwowy;
fot.12,13 niemiecki, drewniany most na filarach starego rosyjskiego mostu;
fot.14,15,16 odbudowa mostu w 1947 roku oraz stan tuż przed rozbiórką w 2003 roku
fot.17,18 mosty współczesne oraz pozostałości rosyjskiego mostu.

contentmap_plugin