Start arrow Start arrow Prasówka arrow Gazeta Wyborcza arrow Okęcie: Drogowcy odsłonili XIX-wieczny fort
Okęcie: Drogowcy odsłonili XIX-wieczny fort
Krzysztof Śmietana 07.10.2009.

W czasie budowy trasy ekspresowej koło lotniska drogowcy odsłonili carski fort z XIX wieku. Zapewniają, że budowla zostanie zachowana.

Zobacz także:

Na dobre rozkręca się budowa trasy ekspresowej w kształcie litery L, która będzie prowadzić od ul. Marynarskiej na Służewcu wzdłuż torów linii radomskiej do lotniska i dalej w stronę ul. Puławskiej na Ursynowie. Najwięcej robót widać w rejonie stacji PKP Warszawa-Okęcie.

To właśnie tu drogowcy odsłonili mało znany fort z czasów carskich. Większość warszawiaków dotychczas mogła go widzieć przede wszystkim na mapach. To fort VII Zbarż wzniesiony w latach 80. XIX w., który był elementem pierścienia obronnego wokół Warszawy. Mimo wielu zniszczeń obiekt w części się zachował. Do tej pory zasłaniały go zarośla i baza firmy budowlanej. Ulica Wirażowa prowadzi przy nim dużym zakrętem (stąd jej nazwa).

Fort to bardzo malownicza ruina. Widać tam m.in. ceglane koszary i długą, wypełnioną wodą fosę, w której wędkarze łowią ryby. Budowana arteria przejdzie jego skrajem. Częściowo rozbierany jest tylko jeden z wałów, ale według drogowców obiekt w większości zostanie zachowany. - Jest pod ochroną konserwatora zabytków. Trasa poprowadzi 30-metrowym mostkiem nad fosą. Ściany wykopów pod fundamenty zostaną odpowiednio wzmocnione, żeby nie uszkodzić budowli - zapowiada Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka mazowieckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Przyszłość samego fortu jest za to nieznana. Należy on do kilku właścicieli prywatnych i skarbu państwa. Od strony lotniska, na terenach dawnej jednostki wojskowej, działają magazyny i parking. W rejonie fosy istnieją ogródki działkowe. Według opracowania na temat warszawskich fortyfikacji przygotowanego na zlecenie stołecznego konserwatora zabytków na obrzeżach fortu można by zlokalizować obiekty hotelowe, konferencyjne lub wystawiennicze.

Budowana obok trasa ekspresowa ma być ukończona wiosną 2012 r. W czasie prac trzeba się spodziewać ogromnych utrudnień przy budowanych węzłach na Marynarskiej i Puławskiej. Ta ostatnia ulica będzie zwężana do dwóch pasów w każdym kierunku niedaleko hipermarketu Real. Nie wiadomo jednak jeszcze kiedy.

Niedługo niedaleko fortu w pobliżu Okęcia zacznie się kolejna inwestycja komunikacyjna - budowa odnogi kolejowej na lotnisko. Tory, które zostaną ułożone w tunelu, ominą fortyfikację od południa. - Umowę z wykonawcą najprawdopodobniej podpiszemy w połowie października. Łącznik ma być gotowy w połowie 2011 r. - planuje Krzysztof Łańcucki, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »


Legionowo
Modlin
Warszawa
Zegrze
Kontakt