Start arrow Start arrow Prasówka arrow Gazeta Wyborcza arrow Tunel forteczny z czasów carskich zostanie zasypany
Tunel forteczny z czasów carskich zostanie zasypany
ana 13.10.2004.
Zabytkowy tunel forteczny łączący Cytadelę z pl. Inwalidów zostanie zasypany, bo nie ma pieniędzy na jego odrestaurowanie. A jeszcze niedawno były plany, by uczynić tunel atrakcją żoliborza

Tunel długości 360 metrów ciągnie się od Cytadeli do wysepki zieleni przy pl. Inwalidów. Ponieważ w tym miejscu wielokrotnie zapadała się jezdnia, budowniczowie metra i wojewódzki konserwator zabytków zdecydowali, by przed oddaniem do użytku jezdni zachodniej (od dwóch lat jest zamknięta z powodu budowy stacji metra pl. Wilsona) tunel odkopać, aby usunąć ewentualną awarię. Metro Warszawskie przeznaczyło na ten cel 300 tys. zł.

Tunel nie był odsłaniany od lat 20. zeszłego stulecia. W zeszłym tygodniu robotnicy zobaczyli, że nie ma stropów i bocznych ścian. Do środka wpadała ziemia z wodą - to dlatego wciąż dochodziło tu do awarii.

- Aż strach pomyśleć, ile lat funkcjonowała ta prowizorka. Któregoś dnia mogłoby tu dojść do prawdziwej katastrofy - opowiada Przemysław Woźniakowski z Pracowni Konserwacji Zabytków \"Zamek\", która usuwa awarię.

Na chwilę pojawiła się nadzieja, że zabytek zostanie obudowany żelbetową konstrukcją pod poziomem jezdni i udostępniany zwiedzającym. Do pomysłu zapaliło się Towarzystwo Przyjaciół Fortyfikacji.

- Ten tunel to prawdziwy unikat, największy tego typu obiekt na terenach dawnego zaboru rosyjskiego - opowiada Zbigniew Rekuć z TPF. - Koszty udostępnienia go dla publiczności, np. na ekspozycje, byłyby niewiele wyższe od kosztów jego zasypania - przekonuje.

W zeszłym tygodniu losem tunelu zajęli się urzędnicy z wojewódzkim konserwatorem zabytków na czele. Zastanawiali się, który wariant wybrać. Dylematów nie miało Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń, które jest wykonawcą prac związanych z budową metra przy pl. Inwalidów - ze względu na gorące terminy oddania jezdni było za tym, by tunel zasypać. Wojewódzki konserwator zabytków przystał na te sugestie. Wczoraj tunel zamurowano.

- Oczywiście, że żal zabytku, ale ten wariant był rozsądniejszy. Koszt odbudowy tunelu byłby zbyt wysoki - uzasadnia Hanna Lewicka, rzecznik wojewódzkiego konserwatora zabytków.

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »


Legionowo
Modlin
Warszawa
Zegrze
Kontakt