Start
Traso, biegnij inaczej!
Michał Zaczyński 01.11.2002.
Czy planowana budowa trasy zagrozi zabytkowym labiryntom zbrojowni z czasów carskich? Uratować je mogą szczegółowe ekspertyzy i odstępstwa od planów budowy arterii.

Na prośbę naszych Czytelników powracamy do budzącej mnóstwo emocji idei budowy trasy Tysiąclecia. W poprzednich publikacjach pisaliśmy m. in. o zagrożeniach, ekologicznych, zniszczeniu na potrzeby budowy arterii parku Skaryszewskiego i wielu cennych przedwojennych budynków.

Ale to nie wszystko, cały czas pojawiają się nowe wątki. - Trzeba ratować podziemia dawnej stalowni warszawskiej i zbrojowni przy ul. Szwedzkiej 2/4 - zaalarmował nas Zbigniew Rekuć z Towarzystwa Przyjaciół Fortyfikacji. Właśnie na ich powierzchni ma przebiegać fragment trasy.

Tereny stalowni i zbrojowni (wybudowanych jeszcze w czasach carskich) w 2000 r. zostały wpisane do rejestru zabytków. Sprawująca nad nimi pieczę Agencja Mienia Wojskowego nie ma pieniędzy na konserwację kompleksu, wskutek czego niszczeje on w zastraszającym tempie. W ruinę popada także podziemny, półtorakilometrowy labirynt i hale, w których testowano broń.

Podziemne pomieszczenia rozpościerają się daleko poza teren stalowni, akurat na obszarze, którędy przebiegać miałaby trasa.

- Tu nawet nie chodzi o pieniądze na konserwację kompleksu, a o zachowanie go na mapie Warszawy. Jeśli nie przeprowadzimy szczegółowych analiz, część trasy, np. filary podtrzymujące estakady mogą trafić np. wprost na zabytkową strzelnicę - ostrzega Rekuć. - Praktycznie przy każdej inwestycji drogowej badania geodezyjne prowadzone są metodą odkrywkową. W tym przypadku może to spowodować zniszczenie zabytku. Co więcej, podziemia nie mają żadnej dokumentacji - tłumaczy.

O przyszłości terenów stalowni zadecyduje plan miejscowy tej części Pragi Północ. Zajmą się nim nowo wybrane władze. W ich rękach znajdzie się także sama trasa. Trzeba mieć nadzieję, że tym razem samorządu nie zdominują zwolennicy Tysiąclatki.

\"życie Warszawy\" wraz z ekologami forsuje alternatywne, zaplanowane jeszcze przed wojną, poprowadzenie trasy Tysiąclecia ul. Noworzeczną i Nowowiatraczną. Mamy nadzieję, że władze przychylą się do naszej propozycji. Do sprawy powrócimy.


Dziękujemy!

Dziękujemy Czytelnikom za telefony i listy, którymi nasza redakcja zasypywana była przez ostatni miesiąc. Osobne podziękowania kierujemy pod adresem pana Wacława Kryszkiewicza za przesłanie nam cennej mapy z wytyczoną trasą Tysiąclecia z 1935r. Nadal zachęcamy Państwa do wyrażania na ten temat opinii: tel. 334-89-09, \n Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć ?subject=trasa\"> Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć z dopiskiem \"trasa\".

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »


Legionowo
Modlin
Warszawa
Zegrze
Kontakt