Start arrow Zegrze arrow Twierdza Zegrze arrow Historia mostów w Zegrzu
Historia mostów w Zegrzu
WiTEK 29.03.2007. ostatnia aktualizacja: 05.04.2008.

Pierwsze przeprawy przez Narew w Zegrzu powstały już w XIV wieku. Miasto była wtedy znaczącą osadą handlową. W XV wieku powstały tutaj pierwsze fortyikacje. W XIX w Rosjanie wybudowali pierwszy most w 1894 roku. Był on drewniany i służył twierdzy tylko do czasu wybudowania stałej przeprawy.

zegrze.mosty.23.jpg
zegrze.mosty.02.jpg
zegrze.mosty.05.jpg
zegrze.mosty.13.jpg
google.mosty.1.jpg
zegrze.mosty.04.jpg
zegrze.mosty.12.jpg
zegrze.mosty.21.jpg
zegrze.mosty.22.jpg
zegrze.mosty.06.jpg
zegrze.mosty.03.jpg
zegrze.mosty.11.jpg

Zobacz także:

Linia kolejowa Jabłonna - Zegrze (2007-04-29 21:04)

W 1897 roku Rosjanie wybudowali na Narwii dwa mosty. Północny miał początkowo być mostem kolejowym na linii do Różana. Ostatecznie był to most drogowy z torami kolejki wąskotorowej i charakterystycznymi betonowymi wartowniami na obu przyczółkach. Służył wyłącznie załodze twierdzy. Południowy most został zaprojektowany przez przyszłego twórcę mostu Poniatowskiego w Warszawie - inż. Miedczysława Marszewskiego. Był to stalowy most kratownicowy, podobnie jak warszawski most Kierbedzia. Obie przeprawy zostały wysadzone w powietrze 6 sierpnia 1915 roku przez wycofujące się wojska rosyjskie.

W czasie I Wojny Światowej Niemcy wybudowali na Narwii własny most. Powstał on w 1915 roku i przetrwał aż do roku 1931. Przeprawa w całości zrobiona została z drewna miejscami wzmocnionego blachą. Dodatkowo istniały na niej szyny kolejki wąskotorowej.

W 1931 roku drewniany niemiecki most został rozebrany. Tuż obok, po jego południowej stronie, powstał charakterystyczny stalowy most z czterema łukami. Jego budowę rozpoczęto w 1924 roku. We wrześniu 1939 roku polscy żołnierze broniący przeprawy przez Narew wysadzili dwa przęsła mostu. Został on odbudowany po wojnie i oddano go do użytku w 1947 roku. Most przetrwał 72 lata i w 2003 roku został rozebrany. Początko miał zostać wytremontowany, ale jego stan techniczny na to nie pozwalał.

W trakcie II Wojny Światowej niemieccy okupanci wykorzystali pozostałości rosyjskiego mostu (z betonowymi wartowniami) do utworzenia tymczasowej, drewnianej przeprawy.

Najnowsza przeprawa przez Narew składa się z dwóch identycznych mostów. Zachodni został oddany do użytku w 2003 roku. W trakcie jego budowy odkryto pozostałości niemieckiego drewnianego mostu z czasów I Wojny Światowej, na miejscu którego stoi. Natomiast przeprawa wschodnia stanęła w miejscu charekterystycznego mostu łukowego z 1931 roku.
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »


Legionowo
Modlin
Warszawa
Zegrze
Kontakt